Sunday, January 15, 2017

ПТАХХОТЕПЫН СУРГААЛ

ПТАХХОТЕПЫН СУРГААЛ БҮТЭЭЛИЙН ӨМНӨТГӨЛ
Дэлхийн улс төрийн сэтгэлгээний түүхэнд Птаххотеп түшмэл хүндтэй байр суурь эзэлдэг. Эртний Египетийн оюут мэргэдийн оройн чимэг Птаххотеп эртний хаанчлалын V династийн үед Жэдгара фараоны жати буюу тэргүүн зөвлөхийн алдар хүлээж асан түүхэн бие хүн билээ. Птаххотепыг хот, балгадын тэргүүн, фараоны барханг сахигч, дээд заргач, улсын багш, ариун номыг сийрүүлэгч, өндөр дээдсийн үйл хэргийг хөтлөгч, үр тариа нөөцлөгч, фараоны шарир хадгалагч зэргээр цоллодог байжээ. Тэрээр улсын заргач Ахетхотепын хүү бөгөөд Птаххотепын ач хүү сүүлээр мөн л өвөг эцгийн нэгэн адил фараоны (Унас фараон) дэргэд жати буюу тэргүүн түшмэлийн алба үүрэглэж байсан түүхтэй.
Жати түшмэл гэдэг нь цэргийн хэргээс бусад төрийн бүх хэргийг хамааран хөтлөх их хүн, тэргүүн сайд болно. Жати түшмэлийн алба МТӨ XXVIII-IV зууны үед байсан бөгөөд зарим үед дээд, доод Египетийг төлөөлсөн хоёр хэргэмтэн хашиж байсан талаар эртний сурвалжид дурдсан байдаг. Ташрамд өгүүлэхэд, энэ албаны эрх, үүргийг нарийн тодорхойлсон бичвэр Египетэд байсан нь нотлогдсон бөгөөд МТӨ XV зуунд бичигдсэн “Жати түшмэлийн албан үүргийн тухай бичвэр” олдсон явдал болно.
Птаххотеп улс төрийн хувьд дараах санааг хөгжүүлжээ.
Нийгмийн орчинд тэгш бус харилцаа байх нь зайлшгүй. Доод давхаргын хүн дорд гаралтай тул муу, харин өндөр, дээд давхаргын хүмүүс сайн төрөлтөн учир эрхэм дээд гэсэн санааг тэрээр гаргажээ. Үүний зэрэгцээ доодос дээдэст хүндэтгэлтэй хандах нь зүй бөгөөд дээдэс нь доодостой хэрцгий хандаж үл болно. Доодсыг санааны дураар гутаан доромжлох, үл тоох, хор хүргэх тэргүүтэн нь муу үйл юм. Фараон болон дээд бурхдаас өөр хэн ч байсан бусдад айдас төрүүлж болохгүй.
Улс төрийн хувьд бурхдын залгамж фараон дээд эрх эдэлнэ. Түүнтэй үтээрхэх, тэмцэлдэх, дээд засгийг тэрслэх нь нүгэлт үйл мөн. Үүний зэрэгцээ Птаххотеп нийгмийн харилцааг өөрчлөн шинэтгэх боломжгүй гэж үзсэн. Айл гэрийн хүрээнд ч энэ харилцааг чандлан сахих ёстой. Үр хүүхэд нь эцгийг, багачууд нь өвөг дээдсийн сургаалыг бат нотоор дага. Тэр цагт улс гэр, нийгэм амар амгалан болно гэж үзжээ. Жати түшмэл Птаххотепын туурвисан сургаал бүтээл хойч үеээ сургамжилсан хэлбэрээр бичигдсэн  бөгөөд өнөөдөр ч бүрэн судлагдаж чадаагүй байгаа билээ. 
ПТАХХОТЕПЫН СУРГААЛ
1
Өчүүхэн эрдэмд бүү сагсуур!
Өөдтэй эрдэмтэн болж үл чадахыг мэдтүгэй!
Ухаантан мэргэдэд төдийгүй
Ухаан мунхагт ч зөвлөгөө тустай.
Урлаг гэгчийг үл таниваас
Уран зураач үйлс бүтээлийн оргилд хэрхэн хүрэх. (…)
2
Эрхэм сайн андтай учирваас
Орон гэртээ
Ахан дүүс мэт сайнаар зочил.
Урин тачаангуй эмд хөл алдваас
Ухаан мунхрахыг мэдтүгэй! (…)
Эмэгтэй хүний бие гэгч
Эрхгүй бусдын сэтгэл татах эмзэг нарийн шаазан буюу.
Эзэмдэж түүнийг эдэлнэ гэдэг — ахархан шөнийн зүүд манах адил.
Олж түүнийг хайрлана гэдэг — өнөө биеэ бүрлэх адил! (…)
ДОТООД СЭТГЭЛИЙН ТУУЛИЛАГ
АНХНЫ ГОМОРХОЛ
Үдийн наран халхлах
Үхээрийн шувууны сангас адил
Цөвүүн цагийн байдлыг үзэн ядахаа мэдтүгэй!
Жин үдийн наранд загасчилсны сүүлээр
Жингийн туухайд дэнслэгдэн хаягдах жараахай адил
Цөвүүн цагийн байдлыг үзэн ядахаа мэдтүгэй!
Үнэр ихт намагт ургасан хулсан дээр
Үүрээ зассан нугас адил
Цөвүүн цагийн байдлыг үзэх ядахаа мэдтүгэй!
Загасчны торонд орооцолдсон
Замаг, ногоолжин адил
Цөвүүн цагийн байдлыг үзэх ядахаа мэдтүгэй!
Матрын муухай амьсгалыг
Матрын дэргэдэх хүн сурвалжлан мэдээд жигшихийн адил
Цөвүүн цагийн байдлыг үзэн ядахаа мэдтүгэй!
Авааль нөхрийнх нь өмнө
Авсан эмийг нь гутаах гүтгэлэг адил
Цөвүүн цагийн байдлыг үзэн ядахаа мэдтүгэй! (…)
Улс гэрийг бүрлэх
Урагшгүй муу адил
Цөвүүн цагийн байдлыг үзэн ядахаа мэдтүгэй!
ХОЁР ДАХЬ ГОМОРХОЛ
Амраг садан үйлс гажиж
Анд нөхөд буруу санах тул
Хэн хүн надад энэ цагийг таниулах буй?
Оорцог хүний сэтгэл хомхойрч
Олон хүний эдэд шунах тул
Хэн хүн надад энэ цагийг таниулах буй?
Сэтгэл сайтныг заншлаж
Саар хүнд соёрхол хайрлах тул
Хэн хүн надад энэ цагийг таниулах буй?
Сайхан бүхэн адлагдаж
Саар бүхэн дээдлэгдэх тул
Хэн хүн надад энэ цагийг таниулах буй?
Наадам зугаа хэтэрч
Нандин шүтээн доромжлогдох тул
Хэн хүн надад энэ цагийг таниулах буй?
Итгэлт саднаас илүүтэй
Ирмүүн дайсныг дотночлох тул
Хэн хүн надад энэ цагийг таниулах буй? (…)
Ахан дүүс биесээ өшлөж
Амраг сэтгэл гудайх тул
Хэн хүн надад энэ цагийг таниулах буй?
Хомхой сэтгэл олныг идэж
Хуудгай үнэнийг орлох тул
Хэн хүн надад энэ цагийг таниулах буй?
Чигч шударгууг бусцарлаж
Цэрвүү сэтгэлтэнд эзлэгдэх тул
Хэн хүн надад энэ цагийг таниулах буй?
Итгэлт андын сэтгэл үгүйлэгдэж
Энгүй орчлон хоосрох тул
Хэн хүн надад энэ цагийг таниулах буй?
Дарлал, зовлон шушнахын цагт
Далай сэтгэлтэн үл олдох тул
Хэн хүн надад энэ цагийг таниулах буй?
Бусцар бүхэн ёсчилж
Бусгаарлах арга эс олдох тул
Хэн хүн надад энэ цагийг таниулах буй?
ГУРАВ ДАХЬ ГОМОРХОЛ
Үхэл гэгч хомс надад
Өвчнөөс салгах агшин
Өнөдийн зовлонгоос гэтэлгэх мөч мэт санагдана.
Үхэл гэгч хомс надад
Сайхан үнэрт цэцэгс
Салхинаас халхлах суудал мэт санагдана.
Үхэл гэгч хомс надад
Сайхан үнэрт бадамлянхуа
Сархдад хөлчүүрхэх мөч мэт санагдана.
Үхэл гэгч хомс надад
Аянаас буцах орон гэр
Алсаас бараалах дардан зам мэт санагдана.
Эх сурвалж: Поучение Птаххотепа (текст pPrisse) / перевод М. И. Соколовой (Москва, 2002–2007) // Интернет-сайт «Египтологический изборник». Режим доступа: http://www.egyptology.ru/reader/ptahhotep/ Ptahhotep_1-9_(15-05-08).pdf.  Дата доступа: 07.10.2010.
ТОЛМОЧЛОН БУУЛГАСАН УДИРДЛАГЫН АКАДЕМИЙН ДОКТОРАНТ НЯМААГИЙН ОТГОНБАЯР

No comments:

Post a Comment